Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımları

4. SINIF
(Toplam 46 kazanım)

1. Ünite: Kendimi Tanıyorum
  1. Bireysel farklılıkları tanır ve kabul eder. 
  2. Duyguları ve düşünceleri arasındaki ilişkiyi fark eder. 
  3. Farklı durumlara ait duygu ve düşüncelerini ifade eder. 
  4. Başkalarının duygu ve düşüncelerini saygı ile karşılar. 
  5. Yaşamına ilişkin belli başlı olayları kronolojik sıraya koyar. 
  6. Sahip olduğu resmî kimlik belgelerindeki bilgileri analiz ederek kişisel kimliğine ilişkin çıkarımlarda bulunur.

2. Ünite: Geçmişimi Öğreniyorum

  1. Sözlü tarih yöntemi kullanarak ve nesnelere dayanarak aile tarihi oluşturur.
  2. Ailesi ve çevresindeki millî kültürü yansıtan ögeleri fark eder.
  3. Tarihte Türklerin yaygın olarak oynadığı oyunlardan günümüzde de devam edenlere örnek verir.
  4. Kültür ögelerinin geçmişten bugüne değişerek taşındığına ilişkin yakın çevresinden kanıtlar gösterir.
  5. Yaşanmış olaylardan ve görsel materyallerden yola çıkarak, Millî Mücadele sürecinde yakın çevresini ve Türkiye’yi betimler.
  6. Millî Mücadele’nin kazanılmasında ve Cumhuriyetin ilânında Atatürk’ün rolünü fark eder.

3. Ünite: Yaşadığımız Yer
  1. Çeşitli yöntemlerle çevresindeki herhangi bir nesnenin kendisine göre bulunduğu yönü bulur.
  2. Çevresinde gördüklerini şekil ve şemalarla anlatır. 
  3. Çizdiği şekil ve şemalarda kullandığı sembolleri açıklayan bir bölüm oluşturur.
  4. Çevresindeki bir yerin krokisini çizer.
  5. Çevresinde meydana gelen hava olaylarını gözlemleyerek, bulgularını resimli grafiklere aktarır.
  6. Çevresinde gördüğü doğal ve beşerî unsurları ayırt eder.
  7. Efsane, destan, öykü, türkü ve şiirlerden yararlanarak yaşadığı yerin coğrafi özellikleri ile ilgili çıkarımlarda bulunur.
  8. Doğal afetler karşısında hazırlıklı olur.

4. Ünite: Üretimden Tüketime
  1. İstek ve ihtiyaçlarını ayırt eder.
  2. İhtiyaçlarından hareket ederek insanların temel ihtiyaçları hakkında çıkarımlarda bulunur.
  3. Mevcut kaynaklarla ihtiyaçlarını ilişkilendirir.
  4. Satın alacağı ürünleri belirlenen standartlara göre değerlendirir.
  5. Bilinçli bir tüketici olarak haklarını kullanır.
  6. Kullandığı bazı ürünlerin üretim, dağıtım ve tüketim ağını oluşturur.
  7. İhtiyaçlarla meslekleri ilişkilendirir.

5. Ünite: İyi ki Var
  1. Çevresindeki teknolojik ürünleri, kullanım alanlarına göre sınıflandırır.
  2. İnsanlığın kullandığı belli başlı zaman ölçme araçlarını ve belirleme yöntemlerini tanır. 
  3. Kullandığı teknolojik ürünlerin zaman içindeki gelişimini kavrar.
  4. Teknolojik ürünlerin hayatımızda ve çevremizde yaptığı değişiklikleri dikkate alarak geçmişle bugünü karşılaştırır.
  5. Çevresindeki ihtiyaçlardan yola çıkarak kendine özgü ürünler tasarlar.
  6. Teknolojik ürünleri kendisine, başkalarına ve doğaya zarar vermeden kullanır.

6. Ünite: Hep Birlikte
  1. İnsanların belli bir amaç çerçevesinde oluşturdukları sosyal örgüt, resmî kurum ve grupları fark eder.
  2. Ön bilgi ve yaşantısını kullanarak çevresindeki belli başlı sosyal problemler ya da ihtiyaçlarla grup, kurum ve sosyal örgütleri ilişkilendirir.
  3. Kendisi ile çevresindeki gruplar, kurumlar ve sosyal örgütler arasındaki etkileşime örnekler verir.
  4. Okulunda ve yakın çevresinde katılacağı sosyal ve eğitsel etkinliklere karar verir.
  5. Okul yaşamında gerekli gördüğü eğitsel-sosyal etkinlikler önerir.

7. Ünite: İnsanlar ve Yönetim
  1. Yaşadığı yerin yerel yönetim birimlerini tanır.
  2. Kamu hizmetlerinin yürütülmesinde yerel yönetimlerin rolünü açıklar.
  3. Kamuoyunun yerel yönetimlere etkisine örnekler verir.
  4. Büyük Millet Meclisinin açılışı ile ulusal egemenliği ilişkilendirir.

8. Ünite: Uzaktaki Arkadaşlarım
  1. Dünya üzerinde çeşitli ülkeler olduğunu fark eder.
  2. Görsel materyallerden yararlanarak çeşitli toplumların günlük yaşamlarına ilişkin çıkarımlarda bulunur.
  3. Kendisi ile başka bir toplumdaki yaşıtlarının günlük yaşamlarını karşılaştırır.
  4. Toplumlar arasında ortak kutlanan özel günlere örnekler verir.


5.  SINIF
(Toplam 46 kazanım)

1. Ünite: Haklarımı Öğreniyorum
  1. Bulunduğu çeşitli grup ve kurumlar içindeki yerini belirler.
  2. İçinde bulunduğu gruplar ile gruplara ait rolleri ilişkilendirir.
  3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
  4. Çocuk olarak haklarını fark eder.

2. Ünite: Adım Adım Türkiye
  1. Çevresindeki ve ülkemizin çeşitli yerlerindeki doğal varlıklar ile tarihî mekânları, nesneleri ve yapıtları tanır.
  2. Ülkemizin çeşitli yerlerindeki kültürel özelliklere örnekler verir.
  3. Ülkemizin çeşitli yerleri ile kendi çevresinin kültürel özelliklerini benzerlikler ve farklılıklar açısından karşılaştırır.
  4. Kültürel ögelerin, insanların bir arada yaşamasındaki önemini açıklar.
  5. Kanıt kullanarak Atatürk inkılâplarının öncesi ile sonrasındaki günlük yaşamı karşılaştırır.
  6. Atatürk inkılâplarıyla ilkelerini ilişkilendirir.

3. Ünite: Bölgemizi Tanıyalım
  1. Türkiye’nin kabartma haritası üzerinde, yaşadığı bölgenin yüzey şekillerini genel olarak tanır.
  2. Yaşadığı bölgede görülen iklimin, insan faaliyetlerine etkisini, günlük yaşantısından örnekler vererek açıklar.
  3. Yaşadığı bölgedeki insanların yoğun olarak yaşadıkları yerlerle coğrafî özellikleri ilişkilendirir.
  4. Yaşadığı bölgedeki insanların doğal ortamı değiştirme ve ondan yararlanma şekillerine kanıtlar gösterir.
  5. Yaşadığı bölgede görülen bir afet ile bölgenin coğrafî özelliklerini ilişkilendirir.
  6. Kültürümüzün sözlü ve yazılı ögelerinden yola çıkarak, doğal afetlerin toplum hayatı üzerine etkilerini örneklendirir.
  7. Yaşadığı bölgede görülen doğal afetlerin zararlarını artıran insan faaliyetlerini fark eder. 

4. Ünite: Ürettiklerimiz
  1. Yaşadığı bölgedeki ekonomik faaliyetleri fark eder.
  2. Yaşadığı bölgedeki ekonomik faaliyetler ile coğrafî özellikleri ilişkilendirir.
  3. Yaşadığı bölgedeki ekonomik faaliyetlere ilişkin meslekleri belirler.
  4. Yaşadığı bölgedeki ekonomik faaliyetlerin ülke ekonomisindeki yerini değerlendirir.
  5. Ekonomideki insan etkisini fark eder.
  6. Üretime katkıda bulunma konusunda görüş oluşturur.
  7. İş birliği yaparak üretime dayalı yeni fikirler geliştirir.
5. Ünite: Gerçekleşen Düşler
  1. Buluşlarla teknolojik gelişmeleri ilişkilendirir.
  2. Buluşların ve teknolojik ürünlerin toplum hayatımıza etkilerini tartışır.
  3. Buluş yapanların ve bilim insanlarının ortak özelliklerinin farkına varır.
  4. Kanıtlara dayanarak, Atatürk’ün bilim ve teknolojiye verdiği önemi gösterir.
  5. Bilim ve teknoloji ile ilgili, düzeyine uygun süreli yayınları tanır ve izler.
  6. Yaptığı çalışmalarda yararlandığı kaynakları gösterir.

6. Ünite: Toplum İçin Çalışanlar
  1. Toplumun temel ihtiyaçlarıyla bu ihtiyaçlara hizmet eden kurumları ilişkilendirir.
  2. Kurumların insan yaşamındaki yeri konusunda görüş oluşturur.
  3. Sivil toplum kuruluşlarını etkinlik alanlarına göre sınıflandırır.
  4. Sivil toplum kuruluşlarının etkinliklerinin sonuçlarını değerlendirir.
  5. Bireylerin rolleri açısından sivil toplum kuruluşlarını resmî kurum ve kuruluşlarla karşılaştırır.
7. Ünite: Bir Ülke, Bir Bayrak
  1. Toplumsal yaşamı düzenleyen yasaların varlığını ve önemini fark eder.
  2. Yaşadığı yerdeki merkeze bağlı yönetim birimleri ile bu birimlerin temel görevlerini ilişkilendirir.
  3. Merkezî yönetim birimlerini tanıyarak bu birimleri temel görevleriyle ilişkilendirir.
  4. Demokratik yönetim birimlerindeki yetki ile ulusal egemenlik arasındaki ilişkiyi açıklar.
  5. Ulusal Egemenlik ve bağımsızlık sembollerine değer verir.          

8. Ünite: Hepimizin Dünyası
  1. Dünya çocuklarının ortak yönlerini ve ilgi alanlarını fark eder.
  2. Ülkeler arasında ekonomik alışveriş olduğunu fark eder.
  3. Ülkeler arasındaki ekonomik ilişkilerde iletişim ve ulaşım teknolojisinin etkisini tartışır.
  4. Çeşitli ülkelerde bulunan ortak miras ögelerine örnekler verir.
  5. Ortak mirasın tanınmasında turizmin yerini fark eder.
  6. Turizmin uluslararası ilişkilerdeki yeri konusunda bakış açısı geliştirir.


6. SINIF
(Toplam 43 kazanım)

1. Ünite: Sosyal Bilgiler Öğreniyorum
  1. Yakın çevresindeki bir örnekten yola çıkarak bir olayın çok boyutluluğunu fark eder.
  2. Olgu ve görüşü ayırt eder.
  3. Bilimsel araştırma basamaklarını kullanarak araştırma yapar.
  4. Bir soruna getirilen çözümlerin hak, sorumluluk ve özgürlükler temelinde olması gerektiğini savunur.
  5. Sosyal bilgilerin, Türkiye Cumhuriyeti’nin etkin bir vatandaşı olarak gelişimine katkısını fark eder.
  6. Atatürk’ün ülkemizde sosyal bilimlerin geliştirilmesi için yaptığı uygulamalara örnekler verir.

2. Ünite: Yeryüzünde Yaşam
  1. Farklı ölçeklerde çizilmiş haritalardan yararlanarak ölçek değiştiğinde haritanın değişen özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
  2. Konum ile ilgili kavramları kullanarak kıtaların, okyanusların ve ülkemizin coğrafi konumunu tanımlar.
  3. Dünyanın farklı doğal ortamlarındaki insan yaşantılarından yola çıkarak, iklim özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
  4. Haritalardan ve görsel materyallerden yararlanarak Türkiye’de görülen iklim türlerinin özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
  5. Haritalardan ve görsel materyallerden yararlanarak Türkiye’deki iklim tiplerinin dağılışında, konumun ve yeryüzü şekillerinin rolünü açıklar.
  6. Örnek incelemeler yoluyla tarih öncesindeki ilk yerleşmelerden günümüze, yerleşmeyi etkileyen faktörler hakkında çıkarımlarda bulunur.
  7. Anadolu ve Mezopotamya’da yaşamış ilk uygarlıkların yerleşme ve ekonomik faaliyetleri ile sosyal yapıları arasındaki etkileşimi fark eder.

3. Ünite: İpekyolu'nda Türkler
  1. Destan, yazıt ve diğer belgelerden yararlanarak, Orta Asya ilk Türk devletlerinin siyasal, ekonomik ve kültürel özelliklerine ilişkin çıkarımlarda bulunur.
  2. Orta Asya ilk Türk devletlerinin kültürel özellikleriyle yaşadıkları yerlerin coğrafî özelliklerini ilişkilendirir.
  3. Günümüz Türk Silahlı Kuvvetleri’ni ilk Türk devletlerinin ordusu ile ilişkilendirerek, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin önemini ve görevlerini kavrar.
  4. İpek Yolu’nun toplumlar arası siyasal, kültürel ve ekonomik ilişkilerdeki rolünü fark eder.
  5. Görsel ve yazılı materyallerden yararlanarak İslamiyet’in ortaya çıkışı ve yayılışını inceler.
  6. Türklerin İslamiyet’i kabulleri ile birlikte siyasî, sosyal ve kültürel alanlarda meydana gelen değişimleri fark eder.
  7. Dönemin devlet adamları ve Türk büyüklerinin hayatından yararlanarak ilk Türk- İslam devletlerinin siyasal, sosyal ve kültürel özelliklerine ilişkin çıkarımlarda bulunur.
  8. Örnek incelemeler yoluyla kutlama ve törenlerimizdeki uygulamaların kültürümüzü oluşturan unsurlarla ilişkisini değişim ve süreklilik açısından değerlendirir.
  9. Orta Asya ilk Türk devletleri ve Türk-İslam devletlerinin Türk kültür, sanat ve estetik anlayışına katkılarına kanıtlar gösterir.

4. Ünite: Ülkemizin Kaynakları
  1. Ülkemizin kaynaklarıyla ekonomik faaliyetlerini ilişkilendirerek, bunların ülke ekonomisindeki yerini ve önemini değerlendirir.
  2. Türkiye’nin coğrafî özelliklerini dikkate alarak, yatırım ve pazarlama proje önerileri tasarlar.
  3. Vatandaşlık sorumluluğu ve ülke ekonomisine katkısı açısından vergi vermenin gereğini ve önemini savunur.
  4. Doğal kaynakların bilinçsizce tüketilmesinin insan yaşamına etkilerini tartışır.
  5. Nitelikli insan gücünün Türkiye ekonomisinin gelişmesindeki rolünü değerlendirir.
  6. İlgi duyduğu mesleklerin gerektirdiği eğitim, beceri ve kişilik özelliklerini araştırır.

5. Ünite: Ülkemiz ve Dünya
  1. Görsel materyalleri ve verileri kullanarak dünyada nüfus ve ekonomik faaliyetlerin dağılışının nedenleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
  2. Ülkemizin diğer ülkelerle olan ekonomik ilişkilerini, kaynaklar ve ihtiyaçlar açısından değerlendirir.
  3. Türk Cumhuriyetleri, komşu ve diğer ülkelerle olan kültürel, sosyal, siyasi ve ekonomik ilişkilerimizi Atatürk’ün milli dış politika anlayışı açısından değerlendirir.
  4. Ülkemizin diğer ülkelerle doğal afetlerde ve çevre sorunlarında dayanışma ve işbirliği içinde olmasının önemini fark eder.
  5. Uluslararası kültür, sanat, fuar ve spor etkinliklerinin toplumlar arası etkileşimdeki rolünü değerlendirir.

6. Ünite: Demokrasin Serüveni
  1. Demokrasinin temel ilkeleri açısından farklı yönetim biçimlerini karşılaştırır.
  2. Değişik dönem ve kültürlerde demokratik yönetim anlayışının tarihsel gelişimini tartışır.
  3. Demokratik yönetimlerde yaşama hakkı, kişi dokunulmazlığı hakkı, din ve vicdan özgürlüğü ile düşünce özgürlüğüne sahip olunması gerektiğini savunur.
  4. Tarihsel belgelerden yola çıkarak insan haklarının gelişim sürecini analiz eder.
  5. Türk tarihinde kadının konumu ile ilgili örnekleri, kadın haklarının gelişimi açısından yorumlar.

7. Ünite: Elektronik Yüzyıl
  1. Sosyal bilimlerdeki çalışma ve bulgulardan hareketle sosyal bilimlerin toplum hayatına etkisine örnekler verir.
  2. Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin gelecekteki yaşam üzerine etkilerine ilişkin yaratıcı fikirler ileri sürer.
  3. Tıp alanındaki buluş ve gelişmelerle insan hayatı ve toplumsal dayanışma arasındaki ilişkiyi fark eder.
  4. Telif ve patent hakları saklı ürünlerin yasal yollardan temin edilmesinin gerekliliğini savunur.
  5. Uygulama ve eserlerinden yola çıkarak Atatürk’ün akılcılığa ve bilime verdiği önemi fark eder.


7. SINIF
(Toplam 39 kazanım)

1. Ünite: İletişim ve İnsan İlişkileri
  1. İletişimi, olumlu olumsuz etkileyen tutum ve davranışları fark ederek kendi tutum ve davranışlarıyla karşılaştırır.
  2. İnsanlar arasında kurulan olumlu ilişkilerde iletişimin önemini fark eder.
  3. İnsanlar arası etkileşimde kitle iletişim araçlarının rolünü tartışır.
  4. Doğru bilgi alma hakkı, düşünceyi açıklama özgürlüğü ve kitle iletişim özgürlüğü arasındaki bağlantıyı fark eder.
  5. Kitle iletişim özgürlüğü ve özel hayatın gizliliği kavramlarını, birbiriyle ilişkileri çerçevesinde yorumlar.
  6. Atatürk’ün iletişime verdiği öneme kanıtlar gösterir.

2. Ünite: Ülkemizde Nüfus
  1. Görsel materyaller ve verilerden yararlanarak Türkiye’de nüfusun dağılışının neden ve sonuçlarını tartışır.
  2. Tablo ve grafiklerden yararlanarak, ülkemiz nüfusunun özellikleri ile ilgili verileri yorumlar.
  3. Eğitim ve çalışma hakkının kullanılması ile devletin ve vatandaşın bu konudaki sorumluluklarını ilişkilendirir.
  4. Örnek incelemeler yoluyla göçün neden ve sonuçlarını tartışır.
  5. Yerleşme ve seyahat özgürlüğünü açıklar.

3. Ünite: Türk Tarihinde Yolculuk
  1. Türkiye Selçukluları döneminde Türklerin siyasal mücadeleleri ve kültürel faaliyetlerinin Anadolu’nun Türkleşme sürecine katkılarını değerlendirir.
  2. Kanıtlara dayanarak Osmanlı Devleti’nin siyasi güç olarak ortaya çıkışını etkileyen faktörleri açıklar.
  3. Osmanlı Devleti’nin fetih ve mücadelelerini, Osmanlı’da ticaretin ve denizlerin önemi açısından değerlendirir.
  4. Osmanlı toplumunda hoşgörü ve birlikte yaşama fikrinin önemine dayalı kanıtlar gösterir.
  5. Şehir incelemesi yoluyla, Türk kültür, sanat ve estetik anlayışındaki değişim ve sürekliliğe ilişkin kanıtlar gösterir.
  6. Osmanlı- Avrupa ilişkileri çerçevesinde kültür, sanat ve estetik anlayışındaki etkileşimi fark eder.
  7. Seyahatnamelerden hareketle Türk kültürüne ait unsurları örneklendirir.
  8. Osmanlı Devleti’nde ıslahat hareketleri sonucu ortaya çıkan kurumlardan hareketle toplumsal ve ekonomik değişim hakkında çıkarımlarda bulunur.

4. Ünite: Zaman İçinde Bilim
  1. İlk uygarlıkların bilimsel ve teknolojik gelişmelere katkılarına örnekler verir.
  2. İlkyazı örneklerinden yola çıkarak yazının kullanım alanlarını ve bilgi aktarımındaki önemini fark eder.
  3. Türk ve İslam devletlerinde yetişen bilginlerin bilimsel gelişme sürecine katkılarını değerlendirir.
  4. 15-19.yüzyıllar arasında Avrupa’da yaşanan gelişmelerin günümüz bilimsel birikiminin oluşmasına etkisini fark eder.
  5. Tarihsel süreçte düşünceyi ifade etme ve bilim özgürlüklerini bilimsel gelişmelerle ilişkilendirir.

5. Ünite: Ekonomi ve Sosyal Hayat
  1. Üretimde ve yönetimde toprağın önemini tarihten örneklerle açıklar.
  2. Kaynakların, ürünlerin ve ticaret yollarının devletlerin gelişmesindeki önemine tarihten ve günümüzden örnekler verir.
  3. Tarihten ve günümüzden örnekler vererek üretim teknolojisindeki gelişmelerin sosyal ve ekonomik hayata etkilerini değerlendirir.
  4. Vakıfların çalışmalarına ve sosyal yaşamdaki rolüne tarihten ve günümüzden örnekler verir.
  5. Tarih boyunca Türklerde meslek edindirme ve meslek etiği kazandırmada rol oynayan kurumları tanır.
  6. Eğitimin meslek edindirme hedefini kavrayarak ilgi ve yetenekleri doğrultusunda meslekî tercihlerine yönelik planlama yapar.

6. Ünite: Yaşayan Demokrasi
  1. Tarihsel süreçte Türk devletlerinde yönetim şekli ve egemenlik anlayışındaki değişim ve sürekliliği fark eder.
  2. Anayasamızın 2. maddesinde yer alan Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin nitelikleri ile ilgili uygulamalara toplum hayatından örnekler verir.
  3. Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin yönetim yapısını yasama, yürütme ve yargı kavramları çerçevesinde analiz eder.
  4. Siyasî partilerin, sivil toplum örgütlerinin, medyanın ve bireylerin, gündemi ve yönetimin karar alma süreçlerini ne şekilde etkilediğini örnekler üzerinden tartışır.
  5. İçinde bulunduğu eğitsel ve sosyal faaliyetlerde işleyen süreçleri demokrasinin ilkeleri açısından analiz eder.

7. Ünite: Ülkeler Arası Köprüler
  1. 20. Yüzyılın başında Osmanlı Devleti ve Avrupa ülkelerinin siyasî ve ekonomik yapısıyla I. Dünya Savaşı’nın sebep ve sonuçlarını ilişkilendirir.
  2. Küresel sorunlarla uluslararası kuruluşların kuruluş amaçlarını ilişkilendirir.
  3. Küresel sorunların çözümlerinin yaşama geçirilmesinde kişisel sorumluluğunu fark eder.
  4. Düşünce, sanat ve edebiyat ürünlerinin, doğal varlıkların ve tarihi çevrelerin ortak miras ögesi olarak yaşatılmasında insanlığın sorumluluğunun farkına varır.